Monday, November 15, 2010

Seperti blog ini menjadi sedikit peribadi



Sekarang aku merasakan sedikit tekanan. Biasalah hidup. Ah, siapa peduli.

Aku tiada cerita menarik yang aku boleh kongsi sekarang. Entry kali ini mungkin agak peribadi. Aku bukan artis. Bila dah popular, buat kecoh sikit pun keluar surat khabar. Orang lain yang lebih layak untuk diberi perhatian tidak pula dijadikan isu. Hiburan, biasa lah. Semememangnya manusia cenderung untuk berhibur. Tapi dalam kebanyakan kita, kita berhibur dengan mengambil kisah kehidupan orang lain. Apa cerita? Artis bukannya para Nabi, bukan juga para Malaikat. So why give a damn about them? Wei, baca buku pun boleh terhibur bai!

Dulu, ketika zaman sekolah, aku bukanlah seorang pelajar yang baik, atau bak kata orang, budak skema atau nerd. Nakal itu ada. Jahat? Berkemungkinan juga. Yes, I did a lot of bad things in the past. Tapi itu dulu bukan? Aku belajar dari zaman silam. Kita beruntung sebab teknologi sekarang dapat membuka minda kita dengan lebih luas. Ilmu di dunia ini amat lah banyak. Kau tidak akan dapat habiskan ilmu yang ada di dunia ini walaupun kau hidup beribu tahun.

Aku baru berusia 25 tahun. Sebagai seorang lelaki, aku merasakan aku masih terlalu muda. Maksud aku, muda dari segi pengalaman hidup. Tapi tidaklah terlalu muda untuk aku bersuka ria dengan perkara yang tidak sepatutnya. Ingat, kita (bagi yang belum berkahwin) juga akan mempunyai anak-anak jika ada rezeki. They must be raised from great parents and great people like us. If we're making shits right now, we're ruining their lives and screwing up their future as well. Scary? Well, you should be scared of it.

Betul kata orang. Zaman remaja adalah zaman yang paling seronok. But the reality can't bring us back to the past! So maybe we should learn as if we're going to live forever, and live as if we're going to die tomorrow.

PS: Aku suka menulis dalam bahasa baku. Bahasa 'rempit' adalah tidak cool.

No comments: